Hoppa till huvudinnehåll
Sökformulär
Sök
Svenska
Lättläst
English
Suomi
Nya tunnelbanan
Blå linje till Nacka
Om projektet
Aktuella arbeten
De nya stationerna
Sickla
Järla
Nacka
Tidplan
Beslut och handlingar
Frågor och svar
Blå linje till Södermalm
Om projektet
Aktuella arbeten
De nya stationerna
Sofia
Hammarby kanal
Tidplan
Beslut och handlingar
Frågor om djupa stationer
Frågor och svar
Blå linje till Söderort
Om projektet
Aktuella arbeten
De nya stationerna
Gullmarsplan
Slakthusområdet
Tidplan
Beslut och handlingar
Frågor om djupa stationer
Frågor och svar
Gul linje till Arenastaden
Om projektet
Aktuella arbeten
De nya stationerna
Hagastaden
Södra Hagalund
Arenastaden
Tidplan
Beslut och handlingar
Frågor och svar
Blå linje till Barkarby
Om projektet
Aktuella arbeten
De nya stationerna
Barkarbystaden
Barkarby
Tidplan
Beslut och handlingar
Frågor och svar
Utbyggd depå i Högdalen
Om projektet
Aktuella arbeten
Tidplan
Beslut och handlingar
Frågor och svar
Ny linje till Älvsjö
Konsten i nya tunnelbanan
Informationsmaterial
Filmer
Broschyrer
Nyhetsbrev
Arkiv 2018
Arkiv 2017
Arkiv 2016
Arkiv 2015
Sms-information
Så bygger vi
Så här går det till att bygga tunnelbana
Hållbarhet
Så här påverkas du
Mark och fastighet
Markåtkomst
Ersättning för mark och utrymme
Lantmäteriförrättning
Besiktning av fastigheter
Om skada uppstår
Frågor och svar
Störningar
Mätningar
Besiktningar
Tillfällig vistelse
Ansökan om ersättning
Frågor och svar om störningar
Rättigheter och skyldigheter
Frågor och svar
Nacka
Södermalm
Söderort
Arenastaden
Barkarby
Depå
Om störningar
Om fastigheter och mark
Om djupa stationer
Om oss
Bakgrund
Organisation
Pressbilder
Upphandling
Så går upphandling till
Konsulter
Aktuella upphandlingar
Tilldelade kontrakt
Leverantörsdag den 13 november 2018
Leverantörsdag den 26 oktober 2017
Jobb och framtid
Vår arbetsplats
Möt några av oss
Student
Languages
Suomi
Meänkieli
Sámigiella
Romani čhib
Jiddisch
Kontakt
Print page
Du är här
Hem
» A-Ö
A-Ö
"Vi har fortfarande allt roligt framför oss"
01. Hur ersätts fastigheter för skador?
01. Hur mycket märks tunnelbaneutbygganden?
01. När börjar ni bygga Blå linje till Barkarby? När är det klart?
01. När börjar ni bygga Blå linje till Nacka? När är det klart?
01. När börjar ni bygga Blå linje till Södermalm?
01. När börjar ni bygga Blå linje till Söderort? När är det klart?
01. När börjar ni bygga Gul linje till Arenastaden? När är det klart?
01. När börjar ni bygga ut Högdalsdepån? När är det klart?
01. Varför ska tunnelbanan byggas ut?
01. Vilka stationer får bara hiss och inga rulltrappor?
02. Hur kommer jag att störas?
02. Måste stationerna Globen och Enskede gård läggas ned?
02. Måste stationerna Globen och Enskede gård läggas ner?
02. Vad är en tunnelbanedepå?
02. Vad är Stockholmsöverenskommelsen?
02. Var byggs arbetstunnlarna?
02. Var kommer ni att bygga i Nacka?
02. Varför behövs en ny tunnelbanelinje till Arenastaden?
02. Varför blir det bara hissar på station Sofia?
02.Tunnelbanan kommer att gå rakt under mitt hus. Har jag rätt till ersättning?
03. Hur kommer hissarna att fungera?
03. Hur länge kommer det att bullra och störa?
03. Kommer byggarbetena att påverka trafiken i Nacka?
03. Ska även Tvärbanans hållplats vid Globen läggas ned?
03. Ska även Tvärbanans hållplats vid Globen läggas ner?
03. Vad händer med arbetstunnlarna när ni är klara?
03. Var hamnar Gula linjens stationer?
03. Varför behövs mer depåkapacitet?
03. Vem sköter utbyggnaden?
03. Vilka fastigheter besiktigas?
04. Hur många hissar kommer det att finnas på station Sofia?
04. Hur ska Gul linje till Arenastaden trafikeras?
04. Jag ska sälja min bostad, kommer era arbeten påverka min försäljning?
04. Kommer man att höra tunnelbanan i den färdiga tunneln om man bor i närheten?
04. När börjar ni bygga?
04. När kommer min fastighet bli besiktigad?
04. När och var görs provborrningar i Nacka?
04. Vad händer med de nedlagda stationerna?
04. Vad händer med de nedlagda stationerna?
04. Varför ska Högdalsdepån byggas ut?
05. Hur valdes Högdalsdepån?
05. Kommer Gul linje till Arenastaden att bli grön?
05. När är det klart?
05. När och var görs förberedande arbeten i Nacka?
05. Om jag reser från Hagsätra, måste jag byta vid Gullmarsplan för att resa till Södermalm och T-Centralen?
05. Om jag reser från Hagsätra, måste jag byta vid Gullmarsplan för att resa till Södermalm och T-centralen?
05. Vad innebär Naturvårdsverkets riktvärden för byggbuller?
05. Vilka åtgärder gör ni för att förhindra skador?
05. Vilka utrymningsvägar kommer att finnas?
06. Behöver jag byta tunnelbana vid Kungsträdgården?
06. Behöver jag byta tunnelbana vid Kungsträdgården?
06. Behöver jag byta tunnelbana vid Kungsträdgården?
06. Har jag rätt till ersättning om min verksamhet lider ekonomisk skada?
06. Hur kommer bygget att märkas om man bor ovanpå det nya anslutningsspåret?
06. Kommer Gul linje till Arenastaden påverka turtätheten på Grön linje till västerort?
06. Kommer man att kunna använda hissarna om det brinner?
06. Måste jag flytta?
06. Vem ska bygga?
07. Hur byggs tunnlarna?
07. Hur kommer det att märkas om man bor nära där ni planerar nya växlar och spår till depån?
07. Kan jag få min fastighet besiktigad även om den ligger utanför ert besiktningsområde?
07. Kommer tågen att gå både till Skarpnäck och till Farsta?
07. Vad händer om hissen fastnar?
07. Varför ska just Hagsätragrenen bli Blå linje?
07. Varför ska just Hagsätragrenen bli Blå linje?
07. Vilken typ av tillfällig vistelse erbjuder ni?
08. Hur fattas besluten om nya tunnelbanan?
08. Hur går besiktningen till, måste jag vara hemma?
08. Hur kommer arbetstunnlarna att märkas?
08. Kommer jag att kunna gå och cykla i tunneln under Hammarby kanal?
08. Kommer man att kunna byta till andra trafikslag vid Arenastaden?
08. När och var görs förberedande arbeten i Söderort?
08. Vad händer om det blir elavbrott?
09. Hur får jag reda på om min fastighet fått skador på grund av sprängning?
09. Kommer tillgängligheten till min fastighet att påverkas?
09. Vad händer vid Odenplan under byggtiden?
09. Var och när görs förberedande arbeten?
09. Vem bestämmer var stationerna, uppgångarna och entréerna hamnar?
1
10. Hur kan jag tycka till?
10. Hur länge kommer ni att utföra provborrningar?
10. Kommer mina kunder påverkas av era arbeten?
10. Vem kontaktar jag om jag blir störd?
11 nya stationer – vet du hur de ska se ut?
11. Hur gör jag om jag vill överklaga?
12. Vad kostar det att bygga ut tunnelbanan?
2
2017 - ett händelserikt år
225 000 nyhetsbrev i lådorna
25 synpunkter från depåsamrådet
5
50 resenärer i minuten i Nacka under rusningstid
Ä
Äggskal, solceller och tillgänglighet – så blir nya tunnelbanan hållbar
Är du konsult och vill jobba med oss?
Även ekonomer bryter ny mark när tunnelbanan byggs ut
A
Aktuella arbeten
Aktuella arbeten
Aktuella arbeten
Aktuella arbeten
Aktuella arbeten
Aktuella arbeten
Aktuella upphandlingar
Alla synpunkter sammanställda efter höstens samråd
Alla vägar går till Arenastaden
Allt fler känner till depåutbyggnaden i Högdalen
Allt fler vet om att tunnelbanan ska byggas ut
Allt om nya tunnelbanan på tre minuter
Andrapris i den stora infrastrukturtävlingen Be Inspired Awards
Anmälan öppen till höstens Leverantörsdag
Anmälan till Leverantörsdagen
Ann-Christin har styr på spåret
Anna Malmlund
Anna Nylen
Anna Nylén
Anna Reimby
Anna Sandahl
Anna Sandahl
Ansökan om ersättning
Ansökan om ersättning för skada
Arbete behövs för att kunna börja bygga
Arbetstunnel vid Hammarby Fabriksväg
Arenastaden
Arkiv 2015
Arkiv 2016
Arkiv 2017
Arkiv 2018
Att bygga tunnelbana kräver dialog
Awarded contracts
Å
Återstart av miljöprövning
B
Bakgrund
Barkarby
Barkarbystaden
Berg som är bra att borra i
Besiktning av fastigheter
Besiktningar
Beslut och handlingar
Beslut och handlingar
Beslut och handlingar
Beslut och handlingar
Beslut om ny uppgång i Veddesta
Beslut om nya stationsnamn på gång
Besök oss på Armada
Bildspel test
Björn Hägg
Björn Hägg
Blå linje till Barkarby
Blå linje till Nacka
Blå linje till Södermalm
Blå linje till Söderort
Broschyrer
Byggtiden
Byggtiden i fokus på kommunikationsenheten
C
Camilla Alström
Carina Kling
Contacts_for_help
D
Dan Palmgren
De nya stationerna
De nya stationerna
De nya stationerna
De nya stationerna
De nya stationerna
De ska smycka Gula linjen med sin konst
Depåplanerna visas upp
Depås kompletterande samråd avslutat
Domstolen ger grönt ljus för Gula linjen
Domstolsförhandlingarna igång
Du når oss dygnet runt
E
Elisabeth Klingmark
Emma Sahlman
En blick in i 2018
En station med närhet till naturen
Ersättning för mark och utrymme
Ett enormt elefanthuvud och en noshörning
Ex-jobb vägen till fast jobb
Exempelsida
F
Få yttranden om Gula linjen
Film med stort genomslag
Filmer
Final för förhandlingarna
Fler förberedelser på Gullmarsplan
Fler tunnelbanetåg behöver mer plats – dags för samråd om depå
Flera steg närmare nya Slakthusområdet
Fokus på framtida nyttan
Följ med på en virtuell resa från Odenplan till Arenastaden
Följ nya tunnelbanan på Linkedin
Följ oss på Twitter
Första förhandlingsdagen avklarad
Första järnvägsplanen beslutad
Första järnvägsplanen inlämnad
Fortsatt positivt för tunnelbanan till Barkarby
Fortsatt starkt stöd för utbyggnaden till Nacka och söderort
Framtidens tunnelbanekonstnärer utsedda
Från industriområde till levande stad
Från industriområde till levande stad
Från planering till trafikstart – så bygger vi ut
Frida Franzén: ”Helst ska jobbet inte märkas”
Fullmäktigebeslut om Hagalund
Fullsatt på förhandlingens första dag
G
Genomförandeavtal godkända i fullmäktige
Genomgång av utbyggd tunnelbana
God jul önskar vi på nya tunnelbanan!
Grön finansiering av depån
Gul linje till Arenastaden
Gula linjen fortsatt populär
Gula linjen ritar om ventilationssystemet
Gula linjens ansökan om miljötillstånd inlämnad
Gullmarsplan
Gullmarsplan i flera plan
H
Hagastaden
Hagsätragrenen ska bli en del av Blå linje
Håkan Wilken
Håll dig uppdaterad – läs våra nyhetsbrev
Hållbarhet
Hållbarhet en naturlig del i byggandet av nya tunnelbanan
Hammarby kanal
Hammarby kanal – stationen under vattnet
Handlingarna klara – nu ansöker Nacka och söderort om miljötillstånd
Här byggs framtida biljetthall
Har du blivit uppringd?
Har du koll på nya tunnelbanan?
Här hamnar entréerna – om det blir en station i Hagalund
Högdalen bästa läget för ny depå
Högdalsdepån ska byggas ut - så tycker de boende
Hundratals synpunkter om Nacka och söderort
I
Information om personuppgiftsbehandling vid utbyggnad av Stockholms tunnelbana
Informationsmaterial
Ingen arbetstunnel vid Färgarplan
Ingen arbetstunnel vid Katarina Bangata – men vidare utredning behövs
Internationellt arkitekturpris till Gula linjen
J
Järla
Järnvägsplanen visas tre veckor till
Jobb och framtid
Jobbar för en trygg arbetsplats
Johanna Munther
Jörgen Niklasson
K
Karta nu utökad med besiktningsområden
Klart med datum för samråd om Nacka och söderort
Klart med miljötillstånd
Klart med ny tunnelbanelinje
Klicka runt bland våra arbeten
Klimatarbetet växlar upp inför 2018
Koll på grundvattnet
Kom och jobba med oss!
Kom och träffa oss i Lumaparken!
Konst i väntan på tunnelbanan
Konst som andas värme och glädje
Konsten i nya tunnelbanan
Konstnärernas gestaltning bildpsel 1
Konstresa in i framtiden
Kontakt
Kontakt
Kontakt
Kontakta oss
Kontakter
Kopia av Ny kontaktsida
Kraften i stenen
Kris
Krisledning
L
Lantmäteriförrättning
Lätt sätt att få rätt information
Leverantörsdag den 13 november 2018
Leverantörsdag den 13 november 2018
Leverantörsdag den 26 oktober 2017
Lika många tåg som idag
Linus Levinson
Liten pinne med stor betydelse
M
Malin Harders
Malin Harders
Många nyfikna på framtida affärsmöjligheter
Många nyfikna på Gula linjen
Många unga reser över hela länet
Maria Nordlöv
Maria Nordlöv
Marianne Dunér
Mark och fastighet
Markåtkomst
Mårten Frumerie
Martin Brantberger
Martin Hellgren
Mätningar
Meänkieli
Med barnens bästa för ögonen
Mer kollektivtrafik för en växande region
Miljödom i maj för Gula linjen
Miljödomsförhandling i februari 2019
Miljötillstånd för Gula linjen prövas i vår
Möt några av oss
N
Nacka
Nacka och söderorts järnvägsplan visas upp
Nacka stad – från förort till stadskärna
Några frågor till Anna Nylén
Nära samarbete krävs för bra stationslägen
Nära till tunnelbana för norra Hagalund
Nästa samråd i oktober
Noggranna mätningar håller koll på grundvatten och sättningar
Nu är det klart vilken konstnär som ska jobba med vilken station
Nu är det klart – stationen ska heta Barkarby
Nu är rapporten klar om sommarens vrakfynd
Nu börjar första förhandlingen
Nu finns allt nytt med
Nu söker vi dig som vill vara med och bygga ut tunnelbanan
Ny chans att tycka till om Gula linjen
Ny chef till förvaltning för utbyggd tunnelbana
Ny depå hamnar i Högdalen
Ny dragning vid Järla
Ny film om depåutbyggnaden
Ny film visar stationerna i Järfälla
Ny förvaltning med ännu nyare chef
Ny granskningsmetod med 3D
Ny linje till Älvsjö
Ny station i Hagalund
Nya bilder på Blå linje till Barkarby
Nya förutsättningar för depån
Nya planer för station Sofia
Nya stationen får nygammal konstnär
Nya sträckor
Nya Tunnelbanan
Nya tunnelbanan miljöcertifieras
Nya tunnelbanan möter framtidens samhällsbyggare
Nya tunnelbanan på KTH:s arbetsmarknadsdagar
Nya tunnelbanan – nu även som fiktion
Nya visionsbilder för Blå linje till Barkarby
Nybytt namn kan bytas igen
Nyhetsbrev
Nyhetsbrev för entreprenörer
Nytänk för bättre tunnelbanedrift
Nytt boende för stararna i Sundstabacken
Nytt samråd för Gula linjen
Nytt samråd och nya filmer
Nytt utseende för nytt skede
O
Om cookies på webbplatsen
Om oss
Om projektet
Om projektet
Om projektet
Om projektet
Om projektet
Om projektet
Om skada uppstår
Organisation
Other languages
Ö
Öppet hus om nya spår under Hökarängen
P
På väg mot en klimatsmart tunnelbana
På väg mot nollutsläpp
Personuppgifter
Personuppgifter vid anmälan om skada eller störning
Personuppgifter, kartor och modeller i fokus för växande IT-enhet
Pia Lindberg Nedby
Planering pågår för nya Gula linjen
Prenumerera på våra nyhetsbrev
Pressbilder
Pris till filmen om nya tunnelbanan
R
Rätta svaren i svårt quiz
Rättigheter och skyldigheter
Rebecca vill designa samhällen
Relationskonst på väg
Resenären i fokus
Roberth Colliander
Romani čhib
S
Så går upphandling till
Så här går det till att bygga tunnelbana
Så här kan station Sofia se ut
Så här kan stationsentréerna för Nacka och söderort se ut
Så här kopplas nya depån till Grön linje
Så här påverkas du
Så här vill vi bygga Gula linjen
Så här vill vi bygga nya tunnelbanan till Barkarby station
Så här vill vi utveckla Högdalsdepån
Så når du oss i sommar
Så tycker de närboende
Samarbete nyckeln till bra lösning
Sámigiella
Samråd för depå avslutat - tack för alla synpunkter!
Samråd för Gula linjen fram till 15 januari
Samrådet om Barkarby avslutat
Samrådsstart för tunnelbana till Barkarby
Se film
Se framtidens stationer
Se hur vi bygger nya tunnelbanan
Se konsten på Gula linjens stationer
Sex nya stationer när tunnelbanan byggs ut till Nacka och söderort
Sickla
Sitt fint i väntan på tåget
Slakthusområdet
Slut på granskning för tunnelbana till Nacka och söderort
Slut på Gula linjens samråd
Slut på samråd om Sofia
Slutspurt för portalen på Gullmarsplan
Slutspurt för samråd
Små förändringar efter granskning
Smarta lösningar gör att nya tunnelbanan ryms inom avtal
Sms-information
Snart dags för ännu fler samråd
Snart dags för första upphandlingen
Snart jullov – men du kan nå oss alla dagar
Snart start för första arbetstunnlarna
Södra Hagalund
Sofia
Sommarjobb pågår
Stadsdelar förändras där tunnelbanan byggs ut
Startklart! Vill du vara med?
Startskott för konsten i nya tunnelbanan
Station Sofia – den enda i sitt slag
Stefan Persson
Stockholmsrummet öppnar utställning om infrastruktur
Stora upphandlingar när tunnlarna ska byggas
Störningar
Stort intresse för att bygga tunnelbana
Stort intresse för informationsmöte vid Hammarby Kanal
Stort intresse för nya tunnelbanan när Herrestaskolan invigdes
Stort intresse för nya tunnelbanan på Barkarbystadens dag
Stort intresse när världen kom till Stockholm
Student
Suomi
Sverigeförhandlingen tar upp Hagalund
T
T-banekonst: Medan du väntar
Tack för värdefulla synpunkter på nya Gula linjen!
Teknikenhet på väg mot byggtiden
Test i storformat ger resenärerna skön miljö
Test video
Testsida bildvisning
Tiden viktigast för Magnus Öberg
Tidplan för Blå linje till Barkarby
Tidplan för Blå linje till Nacka
Tidplan för Blå linje till Södermalm
Tidplan för Blå linje till Söderort
Tidplan för Gul linje till Arenastaden
Tidplan för Utbyggd depå i Högdalen
Tilldelade kontrakt
Tillfällig vistelse
Tillståndsansökan för ny tunnelbana Akalla-Barkarby lämnas in
Tornseglare får nytta av tunnelbanan
Träffa oss på flera platser
Tre alternativ kvar för arbetstunnel vid Hammarby kanal
Tre år med full fart
Tre år med Youtube – och som ni har kollat!
Tunnelbanan en katalysator
Tunnelbanan till Nacka nominerad till internationellt pris
Tunnelbanan viktig i framtidens Sickla
Tusentals hål för full kontroll
Två första upphandlingarna ute nu
Två mil spår och tio stationer
Två nya filmer om Gula linjen
t
test
U
Utbyggd depå i Högdalen
Utbyggnaden efterlängtad visar ny mätning
V
Vad är en järnvägsplan?
Vår arbetsplats
Var med och bygg framtidens kollektivtrafik!
Var med och bygg framtidens tunnelbana
Var med och bygg ut Stockholms tunnelbana!
Vardagen viktigast när kundtjänst får frågor
Värdefulla erfarenheter tas tillvara
Värdefulla synpunkter på tunnelbanan till Nacka och söderort
Varför bygga ut?
Vi förbereder oss
Viktig milstolpe för Blå linje till Nacka, Södermalm och Söderort
Viktiga dagar i domstolen för Gula linjen
Viktiga dagar väntar i domstolen
Viktiga erfarenheter tas till vara
Viktigt att besiktiga fastigheter inför byggstart
Viktigt avtal på plats
Viktigt tillstånd på plats för Gula linjen
Vill du träffa oss?
Vill du vara med och bygga nya tunnelbanan?
Vill du veta nåt om oss? Ring 08-600 10 00!
W
William Kenttä
Y
Ylva Fornstedt
י
ייִדיש:
”
”Det bästa är att den går fort”